Thema
Leiderschap
Sociale vaardigheden
Doelgroepen
Ervaren leidinggevende
Potentiële/beginnende leidinggevende
Experten/Projectleiders
Duurtijd
2 dagen
Deelnemers
8-12
Prijs per opleidingsdag
2218,26 euro

Beschrijving: Deze vaardigheidstraining biedt je technieken om conflicten op een effectieve manier aan te pakken. Je krijgt inzicht in welke bronnen mogelijk aan de basis liggen van een conflict en we kijken hierbij specifiek naar jouw werkomgeving. Niet alleen zijn er diverse soorten van conflicten (met een collega, met een N+1, clanvorming...), specifieke conflicten vragen ook om een specifieke aanpak. Wat zijn bijvoorbeeld de voor- en nadelen van optreden als scheidsrechter of een rol opnemen als bemiddelaar? Uit welke stappen bestaat een bemiddeling? We behandelen soorten gesprekstechnieken en gaan hiermee meteen aan de slag samen met de trainer. We duiden hierbij ook wat er psychologisch onder de motorkop van de mens (als sociaal dier) zit en hoe dit ons gedrag beïnvloedt. De tweede dag van de training focussen we op die concrete situaties die triggers kunnen zijn voor conflicten binnen jouw werkcontext. Met de hulp van een professionele acteur simuleren we conflictcases uit de praktijk en oefenen we zowel met de stappen van conflictbemiddeling als met de gesprekstechnieken. Ook omgaan met emoties (bijvoorbeeld gepast reageren op frustratieagressie) komt aan bod.

Doelgroep: Leidinggevenden, teamleiders, projectleiders die

  • met verschillende mensen en profielen moeten samenwerken;
  • (complexe) taken of processen moeten coördineren;
  • te maken krijgen met medewerkers die in een conflict verzeild raken;
  • de juiste mindset en vaardigheden willen leren om op conflicten gepast te reageren;

Inhoud:

  • Hoe ga ik om met taakconflicten?
  • Hoe ga ik om met botsende persoonlijkheden?
  • Moet ik optreden als scheidsrechter of eerder als bemiddelaar?
  • Welke stappen dien ik te doorlopen om te bemiddelen bij een conflict (dan wel als scheidsrechter op te treden)?
  • Welke gesprekstechnieken kunnen mij helpen?
  • Hoe gepast reageren op emoties van anderen (en hoe escalaties voorkomen)?
  • Hoe kan ik mijn eigen ergernis meer onder controle houden tijdens een conflict?
  • ..etc.

 

 

 

Request a free quotation

Enter your contact details here and you will receive a quotation for this process quickly and without obligation.

request quotation