PerCo is een Human Resources dienstverlener. Tot onze activiteiten behoren beleidsadvies, kwaliteitsvolle opleidings- en coachingstrajecten en het faciliteren van werkgroepen en workshops.

Contact Aanbod

Coachend feedback geven

Wat is de kern van deze training?

Tijdens deze intensieve praktijkopleiding zoomen we in op een van de belangrijkste (én moeilijkste) communicatievaardigheden: feedback geven. Feedback geven kan een middel zijn om prestaties bij te sturen en mensen bewust te maken van de effecten van hun gedrag. Veel zal echter afhangen van de manier waarop de feedback gegeven wordt. En dat is de kernvraag in deze training: hoe geef ik feedback op een coachende manier?

Wat mag u als resultaat van de training verwachten?

Inzichten verwerven:

  • Wat is feedback? Wat is het niet?
  • Wat is het verschil tussen operationele feedback en feedback op gedrag?
  • Wat maakt feedback geven (én ontvangen) zo moeilijk?
  • Wat kan helpen de angst om negatieve feedback te geven te overwinnen?
  • Wat zijn uw persoonlijke sterktes en zwaktes bij het geven van feedback?
  • Wat is de aangewezen opbouw van een coachend feedbackgesprek

Vaardigheden trainen:

  • Een feedbackgesprek voorbereiden, aankondigen en inleiden
  • Feedback geven op een coachende manier, dit betekent:
    • empathie tonen voor uw gesprekspartner
    • aandachtig luisteren
    • actief helpen zoeken naar oplossingen voor een andere aanpak
  • Ontwikkelen van inlevingsvermogen en opvangen van emotionele reacties
  • Feedback geven op moeilijk gedrag
  • De drempel nemen om (negatieve) feedback te geven
  • Mensen bewust maken van het probleem (eigenaarschap)
  • Gericht om feedback vragen
  • Zelf omgaan met kritiek

Voor wie is deze training bedoeld?

Voor iedereen die…

  • een leidinggevende functie heeft
  • vanuit een niet-hiërarchische positie (vb. matrixstructuur, projectomgeving, stafmedewerkers, collega’s) regelmatig feedback moet geven
  • het lastig heeft om (negatieve) feedback te geven
  • graag een ‘feedbackcultuur’ wil installeren op team- of organisatieniveau

Concrete inhoud

Dag 1

  • Interactieve oefening: spelregels voor het geven/vragen van feedback
  • Feedback: facts & figures (o.a. resultaten van onderzoek naar feedback )
  • Conclusie over feedback geven
  • De kunst van het feedbackgesprek: basisvoorwaarden voor effectieve feedback
  • Structuur voor negatieve feedback:
    • Hoe een feedbackgesprek voorbereiden en aankondigen?
    • Hoe een feedbackgesprek inleiden met CORPI?
    • Hoe zorg ik voor een goeie (3-delige) ‘ik-boodschap’
    • Hoe maak ik afspraken volgens het SPORT-principe?
    • Welke houding neem ik aan tijdens een feedbackgesprek?
  •           3-stappenplan voor het opvangen van emotionele reacties: mentale aikido
  • 12 hinderpalen die het feedbackproces (ernstig) kunnen verstoren
  • Voorbereiding individuele cases

Dag 2

  • Inoefenen communicatievaardigheden voor feedbackgesprekken:
    • Hoe ontwikkel ik mijn inlevingsvermogen?
    • Wat is empathisch luisteren?
    • Wat is het belang van constructieve stiltes?
    • De kunst van het vragen stellen
    • Samenvatten, parafraseren, herformuleren. Hoe doe ik dat?
    • Hoe ga ik om met emotionele reacties?
    • Hoe kan ik metacommunicatie gebruiken in een feedbackgesprek?
  • Praktijksimulaties mét acteur:
    • Praktijkvoorbeelden en demonstraties
    • Oefenen met eigen cases (lastige situaties)
    • Video-analyse en uitgebreide feedback over aandachtspunten
  • Persoonlijk leer- en actieplan
  • Overzicht leer- en onwikkeltips
  • Evaluatie

Voordelen werken met acteur

Ervaring leert ons dat rollenspelen onder deelnemers niet altijd het gewenste effect opleveren en soms nogal vertekend kunnen zijn. Reacties als: “het was toch maar een rollenspel” of “in het echt zou dit anders lopen” zijn dan ook niet uit de lucht gegrepen. Dit komt onder meer omdat deelnemers aan zo’n rollenspel vaak de neiging hebben om ook echt een rol te gaan ‘spelen’. In onze zoektocht naar (betere) alternatieven kwamen we uit bij het werken met een (beroeps)acteur.

Hét grote voordeel van het werken met een beroepsacteur is dat de deelnemers als het ware in het rollenspel meegezogen worden, daardoor authentieker zijn en er veel meer uit de oefeningen kan gehaald worden. De term ‘praktijksimulatie’ vinden we trouwens beter geschikt voor deze oefenvorm; vele deelnemers ervaren het oefenen met een acteur immers als “dit was echt!”.

Andere voordelen van het inschakelen van een acteur in rollenspelen:

  • Meer oefenkansen
  • Aandacht voor individuele case
  • ‘Succeservaringen’ door hernemen van fragmenten
  • Ervaringsgericht leren
  • Extra dynamiek in de training
  • Gerichte feedback over het effect van gedrag
  • Benadert sterk de realiteit (“flight simulator”)

Een greep uit de reacties van deelnemers aan dit programma: “Zeer krachtige en praktijkgerichte training” “Zeer belangrijk gegeven in people management” “Oefening met acteur was zeer leerzaam” “Werken met acteur heeft een hoge toegevoegde waarde” “Gebruik van praktische cases met acteur is sterke tool” “Een van de betere trainingsessies die ik ooit gehad heb. Proficiat.” “Acteur heeft veel bijgebracht, absoluut een meerwaarde!”

Chronologie van het traject

Voortraject
Via een intakeformulier kunnen deelnemers voorkennis, specifieke leerverwachtingen en moeilijke praktijkcases aangeven. Dit laat ons toe de training zo veel mogelijk af te stemmen op de specifieke leerverwachtingen van de deelnemers.

De training zelf
Tijdens de training wordt theoretische input direct vertaald naar dagdagelijkse herkenbare situaties. Verder is er veel tijd voor oefeningen en hebben deelnemers alle ruimte om eigen ervaringen en cases in de groep te brengen. Het aantal deelnemers wordt daarom beperkt tot maximum 9 per sessie.

Natraject
Na de training, en dit gedurende 1 jaar, ontvangt u maandelijks een elektronische reminder over de training. Zo houden we het thema onder de aandacht terwijl u werkt aan uw eigen actiepunten.

Praktisch

Prijs 
De deelnameprijs aan dit programma bedraagt 1.015,00 EUR p.p. (excl. btw) Inbegrepen in deze prijs: de 2-daagse opleiding en het cursusmateriaal (inclusief boek ‘Rond Leiderschap’). Voor de zaal en catering (inclusief lunch) dient u 120,00 EUR p.p. (excl btw) te voorzien.

Data & locatie
Klik hier voor de data
De training vindt plaats in de kantoren van PerCo te Kontich.

Inlichtingen
Voor bijkomende inlichtingen of om in te schrijven contacteer je ons secretariaat op het nummer 03/235.02.92 of via info@perco.be.

Annulatie
Alleen als we op een betrouwbare inschrijving kunnen rekenen, kunnen we kwaliteit leveren en een goede planning maken met zekerheid voor alle deelnemers. Daarom hanteren wij de volgende annulatieregeling: bij annulatie nadat u hebt ingeschreven is een vergoeding van 50% van de inschrijvingsprijs verschuldigd. Vanaf 40 werkdagen vóór de start van het programma blijft de volledige som verschuldigd. U kan ook iemand laten vervangen door een deelnemer met gelijkaardig opleidingsniveau en verantwoordelijkheden.

Wij kunnen een inschrijving weigeren wanneer wij oordelen dat de doelstellingen van de inschrijvende organisatie of het inschrijvende bedrijf niet in overeenstemming zijn met de waarden waar PerCo voor staat. Zie hiervoor onze waardenpagina – klik hier.

Indien u het aanmeldingsformulier on-line wenst in te vullen klik dan hier.
Klik hier om de folder te downloaden.

Laatste Blog Posts

Volg PerCo

// Gegarandeerd altijd met een sterke inhoud. Schrijf u nu in! //

Verstuur
Contacteer ons

+32 (0)3 235 02 92
info@perco.be
Kleine Meylstraat 4C
B – 2550 Kontich

Over PerCo

PerCo is een dienstverlener inzake Human Resources. Tot onze activiteiten behoren beleidsadvies kwaliteitsvolle opleidings- en coachingstrajecten (zowel aan individuen als groepen) en het faciliteren van werkgroepen en workshops.

Zoek

Zoek